اسباب بازی

بازی با رنگ ها

در مقاله قبل با روش های متعدد بازی با کودکان آشنا شدیم در این مقاله قصد داریم شما را با روش های مختلف بازی با رنگ ها آشنا کنیم 

۱-ساخت آثار هنری   :
میتوانیم با استفاده از کاغذ رنگی قیچی کمی چسب یا کاغذهای باطله استفاده از مجلات و تصویر حیوانات میتوانیم و یا استفاده از وسایل خوراکی کوچک مثل پوست پسته، پوست تخمه یا حتی شانه تخم مرغ و یا مقوا و…. با کودکانمان کاردستی درست کنیم.
۲- خمیر بازی  :
خمیر بازی و یا اسلایم و یا شن جادویی یکی از جذابترین بازیها برای کودکان است زیرا که  محدودیت شکل و حالت وفرم ندارد و به راحتی کودک میتواند هر چیزی که علاقه دارد  بسازد . علاوه بر این خمیر بازی باعث تمرکز بیشتر کودکان و دست ورزی کودک برای انجام رنگ آمیزی و یا کشیدن خطوط بر روی کاغذ و دفتر میشود.
***این نکته قابل ذکر است که برای کودکان به خصوص پیش از دبستانی بسیار مفید است و باعث تقویت عضلات دست میشود تا راحتتر بتواند با مداد تکالیف خود را انجام دهند.
۳- استفاده از چرخه رنگ   :
منظور از این بازی استفاده از رنگ بر روی کاغذ یا مقوا  به شکل یه چرخه رنگی می باشد که نیوواند شامل ۲ ، ۳ و یا چند رنگ  باشد که کودک میتواند اسباب بازیهای همرنگ با آن رنگ را بر روی مقوا یا کاغذ بگذارد این بازی باعث افزایش تمرکز و رشد بینایی کودکان میشود.
۴- استفاده از حلقه رنگی  :
استفاده از حلقههای رنگی  که با ربانهای رنگی، نوارهای باریک از پارچههای بلا استفاده و یا استفاده از هر وسیله ای که  کودک بتواند دور حلقهها  با کمک والدین ببندد و آن را برای خود تزئین کند .
۵- دسته بندی کردن
برای این بازی باید فرم اشکال هندسی را بر روی یک مقوا کشیده و با فاصله از هم قرار دهیم کودک با توجه به فرم کشیده شده اسباب بازی و یا وسایلی که فرم آن شکل را دارد بر روی آن قرار دهد به طور مثال گذاشتن حلقه و یا توپ بر روی فرم دایره و…

۶- بازی با خوراکیهای رنگی  :
میتوانیم برای آموزش بهتر به کودکان  در زمینه اسم حیوانات ،رنگها  ، اشکال از خوراکیهای رنگی به عنوان تشویق استفاده کنیم بهتره که از مواد مغذی و مفید باشه مانند استفاده از نخود فرنگی، سیب زمینی ، ذرت ،هویج و تخم مرغ و گوجه مینیاتوری ویا هر خوراکی که میتواند  با اندکی خلاقیت ،انگیزه ای باشد برای آموزش استفاده کنیم.

۷-نقاشی با رنگهای یخی  :
میتوانیم با استفاده از قالب یخ و رنگهای خوراکی ، یخ رنگی درست کنیم تا کودکان با آنها نقاشی بکشند .
این کار باعث تقویت حس لامسه ، هوش بصری و تقویت انگشت ها و دست ورزی میشود.
همینطور ایجاد خلاقیت بصری و موجب آشنایی با رنگ ها می شود و سرگرمی مناسب برای کودکان است .

۸- اشکال و حروف رنگی :
میتوانیم از اشکال و حروف رنگی یا کارتها در طرحها و رنگهای متفاوت مقوایی، مگنتی ، فومی ،کاردستی یا چینشی برای تقویت دست ورزی ، افزایش هوش و تمرکز در کنار بازی و سرگرمی مهارتهای کودکمان را افزایش دهیم.
۹- بازی با صابون دست ساز و همینطور ساخت حبابهای رنگی
با استفاده از صابون رنده شده رنگهای خوراکی و قالب های کوچک میتوانیم صابون در طرحها و رنگهای مختلف ایجاد کنیم برای آموزش شست و شو و نظافت فرزندانمان در غالب بازی
و سرگرمی ،مهارتشان را افزایش دهیم.
حتی میتوانی با استفاده از آب و کف و صابون یا مایع ظرفشویی و اندکی رنگهای خوراکی میتوانیم مهارت تنفسی دمیدن  و  تمرکز کودکان را افزایش دهیم و با ساخت حباب سرگرمشان کنیم و یک بازی هیجانی بسازیم با استفاده از گلیسیرین در این محلول میتوانیم حبابهای بسیار بزرگ بسازیم.
۱۰- نقاشی با ابزارهای متفاوت
نقاشی کردن نیز گاهی برای کودکان تکراری میشود میتوانیم با استفاده از خلاقیت و وسایل در دسترس آثار هنری جدیدی برای فرزندانمان بسازیم نقاشی بر روی سنگ و یا استفاده از مقوا و رنگ ونی با استفاده از دمیدن در نی میتوانیم رنگ ها را هدایت کنیم، نقاشی با گواش با چنگال و یا استفاده از یک مسواک قدیمی و نقاشی با با حبابهای رنگارنگ می تواند در کنار بازی و سرگرمی در کنار والدین آثار هنری جذاب و جدیدی برای فرزندانمان بسازد که میتواند علاقه کودک را به نقاشی بسیار بیفزاید و باعث رشد ذهنی و هوش بصری و هیجانی کودک شود.

۱۱- بازی با مهره و نخ
بازی با مهره ونخ میتواند شامل ساخت وسایل زینتی نظیر دستبند یا گردنبند شود یا فقط به عنوان یک سرگرمی عالی از آن استفاده کنیم عبور نخ از سوراخهای ریز مانند دکمهها و مهرههای رنگی میتواند باعث تقویت عضلات دست و چشم شود و تمرکز کودک را افزایش دهد.

۱۲-بازیهای حسی :
بازیهایی که باعث تقویت حس شنیداری، بینایی، لامسه و بویایی میشود .
میتوانیم با شنیدن صدای حیوانات و یا صدای دریا و یا هر چیزی که بتواند کودک با شنیدن ، نام آن را ببرد حس شنیداری کودک را تقویت کنیم و یا استفاده از  انواع سازهای کودکانه و یا به چالش کشیدن کودک برای ایجاد صدا ، که در تقویت حس بینایی و شنیداری و لامسه بسیار موثر است.
از جمله بازی های مناسب برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز و تقویت حس بینایی ، بازی  کارت حافظه و یا بازی قایم موشک با وسایل و اسباب بازی های اطراف کودک است به این صورت که با دقت به محیط نگاه کند و پس از بستن چشم تعدادی از وسایل جا به جا شود  و کودک را به چالش بکشد ، و یا در کنار این بازی برای تقویت شنیداری استفاده از صدایی یکنواخت در طی بازی و در صورت نزدیک شدن به وسیله جا به جا شده یا قایم شده صدا تشدید پیدا کند که به این گونه تقویت حس شنیداری هم صورت ميگيرد .
برای تقویت حس لامسه و حس بویایی میتوانیم یک خوراکی و یا یک اسباب بازی به کودک بدهیم تا با چشمان بسته آن را حدس بزند.
۱۳- نقاشی بر روی صورت کودکان:
میتواند بازی خلاقانهای باشد که با رنگهای خوراکی و یا در دسترس بر روی صورت نقاشی بکشند و خودشان را به رویاهای کودکانه نزدیک کنند.

۱۴- نقاشی با گچ:
کودکان گچ را دوست دارند میتوانند با آنها در محیطهای مناسب مانند حیاط یا پشت بام یا تخته سیاه از وجود این ابزار لذت ببرند و هر شکلی که دوست دارند را بکشند.
۱۵-بوم نقاشی :
نقاشی یکی از تفریحات مورد علاقه بسیاری از کودکان است برای نقاشی ذهن کودکان را محدود نکنید و بگذارید با ابزارهایی که در دست دارند حس خودشان را بر روی بوم بیان کنند و لذت ببرند .
۱۶-ترکیب کردن رنگ :
کودکان میتوانند در کنار بازی  با رنگ ها، آموزش نیز به همراه داشته باشند . استفاده از رنگهای انگشتی دنیای زیبا و پرهیجانی را برای کودکان رقم میزند تا بتوانند با انگشتهای کوچک خود رنگها را با هم ترکیب کرده و حس خوبی را تجربه کنند.
۱۷-برگ های رنگی درست کنند:
طبیعت همیشه نماد آرامش است و شیرینترین خاطرات کودکی را میتواند با خود رقم بزند با استفاده از برگهایی که  کودکان از طبیعت جمع میکنند و تمیز کردن آنها و آغشته کردن آنها به رنگ  هایی نظیر : گواش ، رنگ انگشتی و… به کمک یک اسفنج و چاپ آنها بر روی کاغذ میتوانیم آثار هنری جذابی را با کودک خود بسازیم و از این کار به عنوان یک بازی و یک سرگرمی آموزنده به عنوان یک دست ورزی عالی نام ببریم .
۱۸- کیک رنگی:
آشپزی برای کودکان جذابترین بازی دنیاست کمک به ما در پخت کیک و بیسکوییت زیباترین خاطرهای است که برای آنها رقم میزنیم میتوانیم با این کار مهارت همکاری و تعامل و همینطور هماهنگی دست و چشم و افزایش تمرکز در انجام کار را در فرزندانمان رشد دهیم و برای پرورش خلاقیت آنها تزیین کیک و بیسکویت را به کودکانمان بسپاریم که با ایده و خلاقیت خود هنرنمایی کنند.

۱۹- از دیگر بازیهای در تعامل با رنگ میتوانیم استفاده از پرهای رنگی و یا خمیر ریش رنگی به عنوان سرگرمی و بازی برای کودکانمان استفاده کنیم.

۲۰-مرزهای رنگی:
میتوانیم با استفاده از شالها،  چادر و یا پارچههای رنگی برای آنها فضای بازی مجزایی درست کنیم که کودک مکانی مخصوص بازی برای خود خودش داشته باشد و از این حس استقلال لذت ببرد.

۲۱- ارکستر ظروف:
یکی از علائق غیر قابل انکار کودکان وسایل و ظروف آشپزخانه است . به آنها اجازه دهید با استفاده از این ابزارها در خانه صداهای مختلفی ایجاد کنند و از تولید صدا لذت ببرند و بفهمند چرا صداهای مختلف ایجاد میشود .
این بازی تقویت حس های شنیداری ، بینایی و لامسه کودکان را به همراه دارد.
۲۲- با کاغذ شکلک درست کنید
در بازی با کودکان ۲ ساله به او فرصت خلق کردن بدهید که با ایده و ذهنیت خودش وسایل بازی چون قایق ، موشک ، پروانه و … درست کند بازی ذهن کودک را به چالش میکشد و میتوان در این راه کودکان را پله پله راهنمایی کرد.
۲۳-کارتون های رنگی:
میتوانیم با استفاده از جعبههای بلا استفاده ،شانه تخم مرغ و یا لولههای دستمال و رنگ آنها را رنگی کنیم و از کودک بخواهیم وسایل همرنگ آنها را در فضای مشخص شده قرار دهد به طور مثال : قرار دادن مداد رنگی و یا کش سر و یا فرم های هندسی برش خورده با کاغذ یا مهرههای رنگی که در این کارتونها جداسازی می کند که خود باعث هماهنگی چشم و دست وافزایش تمرکز در کودکان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *